Jan 27, 2010

Sambal Udang Cik Nani Shahida

Salam to readers,

Nampak gayanya aku dah kembali menghadirkan diri dlm dunia blogging...huh dah bnyak story yg dah kepam br aku nak story mory kat u'olls....huhuhu...tah nape tetiba mood mlm ni agak tervaekk sikit nak buka blog ni blk.agaknya sbb tak tau nak wat ape plus mata lak takleh lelap plus lagi dgn husband pon lom blk dr keje...so secara tak sengaja jariku tlh menggedik menggerak2 kan cik tikus utk klick di "blogspot" ini..

Bermula dgn sabtu lepas..aku telah merajinkan diri aku utk memasak pd hr tersebut..wlupun brg basah tak bnyak ekceli lom g pasaraya lg beli brg dapur tp bila buka pintu peti sejuk yg ada hanyalah udang je dlm tu dan juga sedikit sayur2..husband takleh mkn udang aka seafood sbb dia alergic klu mkn nnti muka dia gatal2 pastu bersin2 sekali.tp udang2 mahal/udang yg besar2 dia takde plak alah.udang kecik jer dia takleh mkn..so aku pon decide nak masak sambal udang jer..ekceli aku terliur tgk resepi sambal petai udang dlm blog cik ieka...tu yg gigih nak buat jugak tp resepi ni aku tak cilok dr dia la..aku guna resepi turun temurun Cik Puan Harlina Khalid...mama aku la tuh...ok lah jom tgk resepi sambal udang aku eh..hhehe


Bahan-bahan:

BAHAN A

1-Udang..dah tentu la kena ada (boleh goreng dulu..atau guna udang mentah pon blh jugak)


2-1 biji bwg besar (dihiris)
3-Asam jawa
4-Gula & garam secukup rasa

5-Air

BAHAN B (ditumbuk)


1-4 sudu ciliboh (ikut selera kepedasan msg2)
2-4 ulas bwg merah
3-Sedikit belacan

Cara-cara membuat:

1-Panasakan 1 sudu minyak masak dlm kuali.
2-Bila kuali dah agak panas masukkan bahan B yg telah ditumbuk tadi & goreng hinggan pecah minyak
3-Masukkan udang gaul hingga rata dan masukkan sedikit air.air ni jugak depends la klu korang nak kuah bnyak lebihkan la air tu...klu nak kuah sikit pon boleh jugak.
4-Bila sume dah sebati dan udang pon dah agak masak masukkan air asam jawa (takyah bnyak2 la) pastu gaul lagi.
5-Jgn lupa jugak tambahkan sedikit gula & garam secukup rasa
6-Dan akhir sekali br la masukkan bwg besar yg telah dihiris2 tadi.

7-bila sume ramuan dah sebati dan agak2 dah betul2 masak br lah leh masukkan dlm pinggan...


Hmmm...see takde la susah mana resepi ni kan..pejam mata jer dah keh wat.tak cukup dgn 1 lauk jer kan.aku tmbah lagi dua lauk iaitu kacang buncis goreng kicap & juga telur dadar..rasanya 2 lauk ni takyah la aku citer kat sini kan sbb bkn susah pon nak masak sayur dgn telur ni..hehhe

ni bahan2 utk goreng kacang buncis neh
.

Ni la lauk tgh hari we'olls...aku dah semakin rajin kedapur..best la weh keje2 memasak neh..pasni aku nak praktikkan lagi diri aku supaya rajin2 kedapur..memasak ni leh la dikatakan aku minat jugak tp klu nak suh aku menjahit ke atau ape2 keje yg seangkatan dgn menjahit aku tak minat lgsung!

3 comments:

- dieyana - said...

bagus la nani, masak..pengantin baru, cam ni lah..nk bg mkn suami tersayang...lepas ni, nanti dh pening2 loya, tk leh masuk dapur dh....semntara tk loya ni..rajin2 kan diri..heheheh

Nanie-Izailani said...

ala k.diana masak bkn susah pon.lgpon takkan nak mkn kedai kan.sekali sekala leh la mkn luar.nani masak pon sabtu ahad jer..hari lain husband kata takyah masak.

- dieyana - said...

betul betul...sekali sekala dating n mkn luar..seronok gaks..alhamdulillah, dpt suami yg memahami..:-))

Graphics