Jan 15, 2010

Cerita Aku Selsema + Batuk+ Demam

Salam to readers,
Alahai lamanya tak buka blog ni rasa nya dah dekat seminggu jugak la.usahkan nak update niat nak buka pon takde..tp sibuk jer manjang dok baca blog org.tp blog sndiri haram...bkn ape aku ni br jer baik dr demam since last sunday bdn rasa tak sedap jer tetiba jer selsema mendatang..huh tu yg takde mood lgsung nak update ape2.
Yes..last saturday aku dah mula dok bersin2 ingatkan bersin biasa jer la tp rupanya2 nak dijangkiti selsema.ingatkan selsema sikit jer lalas ha hamik ko terus dpt demam + batuk2 sekali.ahad malam tu terus rasa tak sedap badan air mata dok meleleh2 jer tahan selsema kan..huh azab tol rasanya.dah la aku sorang kat umah...terlantar jer la atas sofa tuh.biasa nya klu sakit2 husband aku dulu la yg aku cari..terus call dia minta dia beli kan makanan ape2 sbb rasa lapar plak dah tgh2 mlm tu.kol 1 lbh husband smpai umah belikan roti butterscoth + susu.pastu siap bwk beli spaghetti lagi.dgn rasa bdn lemah2 gagah kan jugak la bngun mkn sikit.spaghetti tu pon aku jamah 2,3 suap jer pastu mkn roti sekeping cicah dgn susu..klu ikutkan time aku sihat hbs sepinggan spaghetti tu aku bedal tp mmg takde selera lgsung..rasa nak mkn tp selera tertutup....pas mkn husband tlg picit2 kan bdn yerla org demam selalu sakit2 bdn kan.dah la tgn besar + keras bdn aku ni lak bkn ada isi lg dia picit lg bertambah sakit.tetiba pastu aku batuk dgn kuat sekali uweeekkkk ape lagi terus muntah blk ape yg aku mkn tadi tu..tp esok hari nya gigih jugak dtg keje even husband dah larang takyah g keje tp biasa la aku kan degil....hehhe
Kat ofis pagi2 tu kira ok lagi la tak lama pastu bdn dah rasa lain mcm lemah jer.hingus lak dok kuar2 jer...agaknya sbb aircond kuat sngat kot tu yg air mata pon takleh ditahan2 lagi..dlm kol 3 terus minta permission dr bos nak balik huh nak menunggu ke kol 5.30 tu rasanya mau pengsan kot aku kat ofis..terus call husband ckp nak blik hehhee kan dah kena marah dgn dia..pagi tu dia larang jgn g keje tp aku tetap berkeras jugak nak pg..mmg mendapat sebijik la kan..blk naik tren mmg saje taknak kasi dia amik kang dia smpai lambat baik aku blk sndiri..dlm tren jgn ckp la mcm mana keadaan aku masa tu plus aircond dia plak sejuk giler yerla tren yg baru tu kan opkos la aircond dia kuat...dgn selsema + batuk aku dah tak peduli org keliling lagi dah dok tersandar jer kat dinding tren tu..1 jam smpai umah husband dah keje huh tggal sorang2 lagi husband lak mmg takleh cuti lak time tu..tnggung azab sndiri la jawabnya.mlm tu pon husband minta blk awal dr Club dlm kol 12 camtu mcm biasa la dia belikan susu dgn bwk lagi spaghetti blk..mkn sesuap dua je pastu tak lalu dah.keesokannya mmg aku tak g keje....husband bwk g klinik dpt la MC 1 hari..aku ni siang2 tak bape nak demam sngat cuma selsema jer yg terlebih2..bila time mlm start je pas magrib terus demam tu yg mcm pelik jer.
Hari rabu bngun pagi rasa mcm fresh sikit gagahkan jugak la diri ni utk ke kantor kan..naik lrt punya panas berpeluh2 aku dlm tren tu.pastu berdiri plak tu dah tak tahan sngat rasanya terus drop kat chan sow lin utk tukar tren lain..nak naik tren yg ada aircond even tak dpt seat pon takpe jnji aku sejuk...smpai jer ofis dah nak start demam balik bengang tol r bngun tido td takde lak nak demam ngam2 smpai ofis terus rasa collapse giler...hampeh tol.tgh hr lak kak tipah paksa2 ajak g mkn kenny rogers kat kl central bdn rasa tak lalu sngat tp dia dah ajak tak smpai hati lak nak tolak lgpon org blnja rezeki jgn ditolak kan..gagahkan jugak la bdn ni ikut diorg pg..smpai kat KR tgk gambar ayam pon aku tak lalu..selera tertutup lgsung..dulu time aku sihat org ajak jer KR tak penah sekali aku menolak pastu bedal quater meal tu smpai tggal tulang2 ayam tp hr tu just order hot chocolate pastu kak tipah order kan aku salad dia nak aku mkn jugak tak kira la ape2 jnji ada alas perut..salad tu pon mkn 2,3 suap jer tu pon aku paksa2 jugak la telan.malas nak dok lama2 kat KR terus blk berdua dgn abg nazri...smpai ofis blk mkn ubat demam pastu rest sekejap.nak minta blk awal segan lak dgn bos.lalas aku tahan kan jer la bdn ni smpai kol 5.30 eh tp 5.15 aku dah chow dah tu.suh husband amik kat lrt sbb rabu tu kan dia cuti tggu punya tggu tetiba dia call kata keta kena blok so takleh nak bwk kuar la keta.nak taknak terpaksa blk jln kaki tp husband kata dia pon jln kaki separuh tggu aku kat deret2 kedai makan..husband beli kan jambu batu cicah dgn asam naik rumah terus layan jambu + Cinta Balqis..ngam2 hbs jer citer tu terus aku baring batuk2 tak benti ha kan dah kata menjelang mlm jer kompem demam aku dtg blk...husband la yg tukang layan aku buat itu buat ini.pantau aku utk mkn ubat,turun pg kedai belikan susu mkn dgn koko crunch..yerla nak mkn bnda lain sume takleh nak masuk..susu pon jadilah buat alas perut...batuk2 dah tak berenti ape lagi terus muntah kuar blk sume2 yg aku mkn tu..kosong lagi perut aku ni ha...dok terbaring jer atas sofa mmg takde perasaan lgsung.nasi + kuih atas meja lgsung aku tak sentuh pandang pn tak.kang mkn2 jer uwekk uwekk blk..dah mcm org mengandung lak aku rasa.....time nak tido plak lg azab sbb bila nak baring jer batuk2 lagi tu yg kena tido sandar kan kepala kat kepala katil kasik bdn tggi sikit br lah lena tido..azab tol rasanya kena tido duduk...esok nya tak keje pagi2 lagi husband dah bwk g klinik Alam Medic kat sentul.siyes aku serasi dgn ubat2 kat klinik tu..batuk aku mmg teruk...yg jadi mcm dulu tu.husband yg tido sebelah aku pon tak senang tido sbb dia takut dgr aku batuk mcm tu.batuk rasa smpai mcm nak keluar anak tekak + isi2 perut..
Doctor kasik 1 hari jer MC utk semalam...kali ni dah 3 klinik aku pg mula2 g kat klinik kat umah,second klinik kat menara TM pastu last sekali br g klinik Alam Medic ni bila mkn ubat dia br rasa bdn bertenaga sikit.nasik pon dah lalu mkn smpai 2 kali tambah..nikmatnya rasa bila dpt mkn nasi balik dan selera aku pon dah terbuka balik....hehhe..selama ni aku hilang nikmat mkn rupanya...4 hari berturut2 aku tak mkn nasi tp alhamdulillah semua dah back to normal..smlm pon dah leh wat keje umah sikit2 klu tak aku terbaring jer la jawabnya marathon tgk tv...
Tp pagi ni ada sikit lagi selsema + batuk2 sbb kena aircond kot kan..tp rasa dah sihat sikit better then a few days ago.aku nak berterima kasih sngat2 kat husband aku sbb sepanjang minggu aku tak sihat ni dia la yg bnyak berkorban utk aku turun pg kedai beli kan makanan...siap tnya ape yg aku nak mkn..pastu kasi aku mkn ubat ikut waktu.siap bawak kan susu + ubat2 tu depan tv lagi kat tmpat aku baring tu..masa ni la aku nak mengada2 kan..hehehe.punya lah dia care kat aku smpai takleh nak luahkan dgn kata2..tak sangka lak dia leh bg full attention dia kat aku tau.smpai ada 1 tahap aku menangis depan dia sbb dia terlampau tunjukkan kasih sayang dia masa aku tak sihat terharu sngat aku rasa..sepanjang aku sakit la kan tau lak dia tlg aku buat keje umah..baju2 dia basuh sndiri,pastu pinggan mangkuk dlm sink pon dia basuh aku tak suruh pon.jnji aku pada husband pasni klu dia lak yg tak sihat aku akan buat lebih lg dr ape yg dia buat kat aku...
Aku ni mmg klu setiap kali sakit mesti teruk giler..bdn aku susah nak dpt sakit tp klu sekali dah kena kompem seminggu br dia betul2 sembuh sepenuhnya..certain people tu 2,3 hari demam dah kebah kan tp aku lain tak penah seumur hidup demam 2,3 hari jer paling2 pon seminggu jugak la.hmmm rasnaya ni first & last kot aku demam utk thn ni...klu nak kena demam kena la tggu tahun depan lak...heheh

No comments:

Graphics