Jan 4, 2010

Resepi Cik Puan Haryani Shahida

Salam to readers,
Previous entry kan aku ckp nak masak2 utk suami tercinta kan....hehhe..ok2 taknak intro pnjang2 sngat meh aku citer permulaan aku masak menu yang husband aku request tu smpai la sume nya siap....dan finally masakan aku tu sngat la menjadi.sblm ape2 pic chef yg sibuk didapur wajib la ada dulu kan....rambut agak serabai kelihatan spt Mak Lampir...huhu~~sbb masa ni br pas mandi pagi...Menu pada hari tersebut adalah Daging Masak Black Pepper dan jugak Kailan Ikan Masin...

Daging Black Pepper...(sng sbb guna black pepper yg readymade tuh)
Bahan-Bahan:
-Daging
-1 packet Perencah black pepper
-Sebiji Bawang Besar (hiris)
-4 sudu minyak masak
Cara-cara membuat:

1-Basuh daging dgn bersih..

2-Masukkan 4 sudu besar minyak ke dlm kuali...apabila kuali dah panas terus goreng dulu daging tadi selama 3-4 minit...

3-Masukkan perencah black pepper yang readymade tu tadi...pastu gaulkan sehingga sebati dan biarkan hingga daging td betul2 masak...pastu masukkan sebiji bawang besar yang telah dihiris2...
4-Gaulkan lbh kurang dlm 10 minit bergantung pada kelembutan daging tersebut...klu dah empuk tak perlu lah goreng terlalu lama ok....

5-Siap dihidang.


Resepi Kailan Ikan Masin

Bahan-bahan:

-4 ulas bwg putih & bwg merah (dihiris)

-Sayur kailan

-Sedikit ikan masin (ni pon hiris2 jugak...)

-1/2 cawan air(utk bg berkuah sikit)
-sedikit minyak masak

Cara-cara membuat:

1-Panaskan minyak dan tumis kan bwg putih & bwg merah smpai dia jd kekuningan2 sikit.
2-Masukkan ikan masin yg telah dihiris2 tadi.
3-Masukkan sayur kailan dan goreng dgn semua ramuan td
4-Tambah sedikit air utk kasik sayur tu berkuah.klu nak buat jenis kering pon boleh jugak
5-Goreng sekejap klu lama2 nnti sayur tu jd layu...

Inilah dia menu utk tgh hari smlm...dan tak lupa jugak 1 packet petai utk dijadikan ulam...petai ni aku sorang je mkn husband tak suka mkn....huhu...


Finally siap & menjadi jugak masakan aku kali ni...siyes tak penah2 aku masak menu ni tetiba menjadi tau....bangga sekejap okeh...aku bangga sbb aku masak kali ni tanpa mengharapkan bantuan sesiapa..dah suami yg request nk mkn nak taknak terpaksa kena buat jugak la kan.so aku pon main cuba try test je ni tak sngka menjadi....huhu...lain kali nak try masakan lain yg lg ekstrem plak....selera tau tgk husband mkn smlm....sape kata aku tak pandai masak.....mmg la tak bape nak pandai tp klu diri sndiri tak cuba & tak berusaha nak mencuba smpai bila2 la kita takkan pandai...bila dah cuba br tau yg kita berpotensi utk maju dlm bab masak-memasak neh...siyes kita mesti akan rasa puas hati sngat kan....tak sedap pon takpe asalkan kita mencuba...nnti klu dah selalu2 masuk dapur lama2 jd pandai juga la...tp nsib baik dlm sokongan moral dr husband...huhuh....
So,renungkan2 dan slmt beramal......

4 comments:

- dieyana - said...

perempuan melayu terakhir gitu..heheh..syabas!

Nanie-Izailani said...

dah pandai masak sikit2 je k.diana...kena bnyak bljr lg neh.

- dieyana - said...

k.diana pun tk reti gak masak nih, nanti nk try wat la daging tuh...nmpk sedap!

Nanie-Izailani said...

try jgn tak try...senang jer tu

Graphics