Mar 29, 2010

Majlis Pertunangan Sepupu Hubby

Salam to readers,

Semalam hubby cuti sbb nak attend majlis bertunang sepupu dia.sepupu dia yg bertunang ni mmg aku tak kenal sbb sebelah ayah..family makcik yg ni dok kat pendang kedah mmg aku tak penah jumpa la kan.ni festime nak berkenalan.kiranya kitorg ni pg ikut rombongan sebelah pihak lelaki la..ikutkan hati mmg aku taknak g sbb aku tak kenal lgsung mereka2 tu..lgpon adik2 ipar aku yg lain sume tak g segan lak nak g sorang2 kan..tp disebabkan abg baha 1 family pg terpaksa la aku dgn hubby g jugak.


Kol 12.30 turun dr umah terus g umah maklong kat flat seri kelantan.family ayah yg belah kedah tu berkumpul kat situ diorg nak bertolak pas solat zohor..smpai je kat umah m.long terus berkenalan dulu dgn adik ayah mertua aku tu..diorg pon pestime tgk aku jugak..masa tu diorg br nk mkn tgh hr disebabkan aku dgn hubby dah mkn kat umah tadi malas lak join diorg dah..hubby ajak blah g umah adik2 dia kat tmn dato senu.lepak2 situ jap kol 3 abg baha call ckp nak gerak dah ke sg buloh..


Rumah pihak perempuan kat area Paya Jaras sg buloh aku pon tak sure bape buah keta yg pg..smpai dlm kol 4 mcm tu la.umah masuk dalam ada bnyak lorong2..smpai2 je tak pasal aku kena bawak dulang yg letak sirih junjung..ikutkan hati tak kuasa la nak bawak lgpon aku bkn kenal diorg ni tp klu tak tlg kan ape lak diorg ckp kan kata aku sombong lak..aku pon melenggang lenggok la bawak dulang sirih junjung tu..hehhe..


Masuk dlm umah pihak perempuan aku g duduk dgn geng2 yg dr kedah tadi..adoii kantoi takleh nak lari kemana dah..tp seb bek maklong pon dok situ jugak.tebal kan muka belasah je dok kat situ smpai sudah majlis.masa sesi perbincangan tu baru aku tau yg family pompuan ni org jawa/banjar lbh kurang cenggitu la..sbb aku dgr yg tukang ckp tu loghat dia kemain pekat lagi..kompem org JOWO......mcm biasa side lelaki mesti la paklong yg jadi wakil..masa aku bertunang dulu dia la yg jadi tukang ckp bagi pihak hubby aku tu..masa ni ada 2 org bdk kecik comel dok dekat2 dgn aku..kira pngkat anak buah aku jugak..anak org sebelah kedah la..comel bdk2 ni...aku kan pndai layan bdk kecik2 sbb tu diorg suka kat aku even kali pertama br jumpa...


The girls yg comel & tiut2..

Tukang ckp baju putih tu loghat dia pekat ya amat...


Tgh menetapkan wang hantaran & tarikh perkahwinan


Ni barang2 hantaran yg sempat aku snap dr jauh jer..tak kira pon ada bape dulang balas bape dulang yg pasti wrna gold dr pihak lelaki & maroon dr pihak perempuan..




Bila dh selesai sesi perbincngan tu baru la tiba saat utk cincin risik/tunang disarungkan kejari si perempuan..yg pompuan ni malu2 lak maklum la org ramai yg tgh tgk...tetiba teringat masa aku bertunang dulu..huh..nostalgia tu...hehehhe.

Upacara menyarungkan cincin risik/tunang

ke jari manis si gadis

Salam jgn tak salam...

cium tgn bakal mak mertua tu...

Bakal menantu baru...


Alhamdulillah kakak ni pon dah selamat menjadi tunang kpd sepupu hubby aku..tggu saat utk diijabkabulkan jer..insyallah awal thn depan naik pelamin la diorg tu..pas selesai sume,sume rombongan & tetamu yg hadir dijemput utk makan kat khemah yg disediakan..makanan dia adoii sodap ya amat..dah hbs mkn2 tu rombongan pihak lelaki pon nak beransur pulang la..bia dah tukar2 brg2 hntaran leh plak tuan umah ni g tapau kan kuih /makanan sikit utk kitorg..agaknya dah jd adat hidup org jawa bila kenduri je mesti tapaukan makanan utk tetamu...klu lauk pauk tu biasa la kan..tp ni kuih2 / buah tembikai yg dah potong2 siap masukkan dlm plastik lagi..dah la org kpg situ sume baik2 & ramah tamah..layanan pon mmg tiptop..huhuh...
Masa tgh mkn sempat lg aku snap gmbar bdk kecik ni..anak abg baha-Qahsrina Faqihah .bukan nak dgn org aku hulur je tgn mula dia melalak....


Mata besau!


Masa sume nak gerak tu aku dgn hubby chow dulu sbb kitorg nak singgah tmpat lain lak..seb bek jumpa jalan kuar ke jln besar...masa masuk td punya la mcm susah jer masuk lorong tu masuk lorong ni..tp masa kuar aik..dah smpai ke jalan besar dah..

No comments:

Graphics