Jan 29, 2011

Anakku...Myazara

Salam to readers

,

Huh..kali ni baru lah ada masa terluang nak update blog after bersalin ni..tiap kali nak buat entry tiap kali tu la mya mula nak uk..ekk..ukk..ekk..terus terdelete draft entry tu..dis time dah bagi dia menyusu & terus tido..tak tau la kol bape dia nak bangun plak tu..plus mood rajin tetiba muncul plak kan..tu yg cepat2 nak buat tu..kali ni aku nak share pasal ragam/perangai princess aku ni.

After lahir hari tu Mya ni takde lah meragam sngat..cuma dia akan menangis bila nak menyusu jer ataupon tmpat tido nya tak selesa.klu skit perut / kembung tu takde la selalu sngat tp klu dia kembung perut mlm2 dia tak menangis tau cuma mata dia terkebil2 jer..nak tido pon tak selesa sbb perut dia tak sedap kan.so kena tuam perut dia tekan2 sikit sapu dgn minyak angin bila dia dah berak baru lah dia leh tido..kdg2 aku kasik gripe water kat dia...lain2 sakit takde lah jaundis tu masa awal2 tu jer after 3 kali refer hosp terus jaundis dia dah ok dah...

Mlm2 mmg aku tak cukup tido lah..tiap2 2 jam mesti mya otomatik bangun minta susu...after bagi susu & tukar pampers baru dia leh tido..tp tu lah kdg2 mya ni klu menyusu kat bdn dia mcm tak puas tau so kena perah la masuk dlm botol tp tu pon ikut mood dia lah..kdg2 susu kat bdn ok jer...secara tak langsung nya ibu kena lah ikut rentak mya ni..masa mula2 dulu mmg la tak larat nak bngun mlm kan tp dah lama2 dah jd mcm perkara biasa plak.dgr jer dia menangis terus otomatik aku bngun...kdg2 tu aku yg kena kejut dia utk bagi susu...

Skrg ni dia dah dpt perangai baru plak..takmo tido atas tilam dia..nak tido atas tmpat empuk.dia suka tido atas sofa & mlm2 dia tido dgn aku atas katil just lapik dgn alas tilam dia tu jer,..pastu tak mau berbedung..klu bedung mau dia meronta2 nak lepaskan tgn dia tu..klu nak bedung pon kena tggu dia nyenyak tido baru lah blh..tu pon kejap jer bila dia sedar hbs kain bedung tu tebukak diabuatnya..baru 3 minggu dah mcm2 perangai yg dia dapat..mcm budak dah besar jer..

Bab menyusu plak aku bnyak BF Mya lah..masa lepas bersalin hari tu susu kan tak keluar so mcm kesian plak bg dia isap tp takde susu..takkan nak bg anak aku berlapar kot..org lain senang lah ckp bagi jer isap nnti susu tu keluar sndiri..bukan semua org mcm tu ok..tu nasib2 lah klu susu cepat keluar...terpaksa la bg susu formula smntara nak tggu susu aku bnyak kan..after berurut hari tu baru lah susu bnyak & skrg lbh fokuskan pada BF lah..punya lah banyak susu smpai basah2 baju...tu yg kena pump masuk botol buat stok..tp aku sesekali aku bg jugak susu formula (isomil) kat Mya bukan ape nnti bila aku dah masuk keje takut stok susu tak cukup kan..yerla kan nak kena hntar mya kat babysitter...tu yg nak biasa2 kan dia dgn susu formula tu...

Bab mandikan mya mmg aku tak berapa pndai nak handle lagi..semua mama yg buatkan.ada la sesekali aku mandikan dia jugak..tp sbb kan masih dlm pantang ni so nak takleh nak lasak2 sngat lah tu yg takleh nak mandikan mya sngat tu..mana taknya,nak bersila pon takleh kena berlunjur jer kan...aku sndiri nak duduk pon tak selesa...so buat masa ni mama jer la yg tlg buatkan semua..klu bab tukar2 pampers tu aku takde hal lah nak buatkan..

Suami...since dah ada mya ni mmg dia full attention kat princess ni lah..mmg nmpak sngat kasih syg dia yg dia tnjukkan pada mya..ape jer keperluan mya yg dah habis cepat jer dia pg beli...mlm2 pon klu mya nangis minta susu mmg abahnya la yg akan buat tu klu mya tak puas menyusu bdn...skrg ni tido pon dia korbankan semata2 utk mya tau.so suami pon bnyak la support aku utk jaga mya..tiap2 kali dia pesan jaga mya elok2..eh mesti lah aku jaga dia sbb aku yg susah payah lahirkan mya kan...huhuhuhu...

Rasanya setakat ni jer la yg dapat aku story pasal ragam anak dara aku sorang ni...tggu sikit hari lagi ape perangai plak dia dapat...

1 comment:

Nanie-Izailani said...

ohw...tqvm armouris...nanti nak baca info tu jap.

Graphics