Aug 19, 2010

Shopping For Raya Preparation (part 1)

Salam to readers,

Smlm adalah hari yg paling best..sehari suntuk dok dgn husband...plus jln2 sekali for shopping time!mmg dr last week lagi planning nak cuti hari rabu smlm sbb 1 preparation for raya pon lom ada lagi..tak tau la nape thn ni eksaited lebih plak nak raya..agaknya sbb thn ni dpt beraya umah mertua kot..hihi..lgpon hari ape lagi yg berkesempatan nak shopping kan..nak hrp weekend mmg takleh hrp la..dah la weekend kompem org ramai punya.aku ni rimas klu nak beli ape2 pastu org ramai2 ni..tak suka.better pg weekdays org pon tak bape ramai & jln pon tak bape nak jem.

So smlm tu before kuar kemas dulu ape2 yg patut.smlm rasa rajin lak mengemas..basuh baju,lipat baju,sapu sampah...then rehat jap.dalam kol 2 lbh baru siap nak kuar.tu pon aku dah siap awal tggu suami je la bersiap ngalah kan aku jer...memula cadangnya nak naik tren g masjid india..tp bila fikir2 balik nnti mesti aku tak larat..then terus tukar fikiran naik keta..alah jln pon bkn jem mana pon...dlm keta mcm2 terpikir nak beli...utk mama,ayah baru,mek,ayah mertua...hmmm
Terus menuju ke destinasi..parking keta kat sogo pastu terus walking ke area masjid india,misi utamanya husband nak cari baju melayu.masa lalu depan nagoya nmpak ada patung pkai baju melayu wrna hijau lumut terus suami berkenan kat wrna tu..so decide thn ni nak pkai wrna hijau lumut la.jln ke jakel nak tgk kain2 baju melayu..smpai kat jakel tgk ada baju melayu readymad try2 dulu tang baju dah ok tp tang seluar tu pinggang dia ketat sikit.biasa la bumber tinggi kan..hihi..mmg tak jadik r amik baju readymad tu.naik plak tgkat atas tgk kain2 tp tak berbaloi la dgn bajet..suami aku ni cerewet sikit bab pilih baju smpai aku jadik pening kepala.terus kuar dr jakel...

Tetiba rasa nak shishi plak..kat situ dah la susah nak cr public toilet...ajak suami masuk Semua House situ toilet dia selesa sikit.lgpon rasa nak shishi ni bkn leh tahan2 lagi dah..pas shishi terlalu la depan 1 kedai kain ni dia amik tempahan baju melayu/baju pengantin.tgk2 kain dia ok juga pastu aku ternampak 1 kain wrna brown sngat cntik & lembut jer kain tu..wrna dia pon sesuai la dgn kulit husband..so dia pon kata cantik tak pikir panjang terus rembat 5 meter...pastu tuan kedai tu pon offer nak jahit sekali..fuhhh lagi la lega hati dia.yerla kang mana lak cekau taylor tgh2 puasa ni kan.sure payah nak cr punya.taknak buang masa terus ukur time2 tu jugak..siap a week before raya.kain sekali dgn tempahan RM 150.secara rasminya aku telah memilih wrna brown utk tema raya we'olls thn ni.

ni la kain wrna brown yg aku pilih...

Tokey kedai tgh amik ukuran badan

Boring2 tggu husband ukur baju dia.

Bab suami punya dah sttle cuma aku punya jer belum.dah suami punya baju wrna brown maka otomatiknya aku pon kena cari wrna sedondon jgak kan.masa jln nak g jakel td ada terlalu depan kedai2 jual jubah.terus suami ajak patah blik masuk kedai tu semula.tgk display kat luar jubah dia cntik jugak & moden design...masuk dlm kedai tu cari jubah wrna brown.huh seb bek ada & size pon available..ada 2 size S & M skrg mmg la S tu still muat lagi dibuatnya sebulan lg perut membulat mana lak aku nak cr baju lain kan.so suami kata baik amik size M jer...lgpon M tu pon kira dah ngam2 juga la tak fit sngat...jubah tu pon suami yg tlg pilihkan...ikut jer la selera dia..pastu jln2 lagi kat wisma yakin plak.carik2 baju melayu utk ayah mertua tp tak tau nak pilih yg mcm mana.so suami decide nnti lagi seminggu nak blk kpg kita dtg balik kat situ.time aku plak shopping takde pic...sedey..ni rasa nak nanges...heyyyyy!!!!!!!!!!!

Masa tu aku dah rasa tak larat..time tu baru kol 4 lbh wktu buka lmbat lagi neh.suami ajak rest dulu dlm keta..mmg smlm aku off puasa..klu puasa smlm mau aku pengsan kat tgh2 masjid india tu..sblm tu suami belikan aku roti john dgn air sekali tp aku la yg tlg bwk kan..tkkan dia plak.dok dlm keta alas perut & basah kan tekak dulu..baru rasa lega & baru la ada energy nak jln lagi..rest dlm 20 minit mcm tu terus masuk sogo balik.husband plak nak beli t-shirt Polo mmg tu brand favvy dia.satu2 pilih sume tak berkenan wrna tak kena la,size XXl takde la,shape tak cntik la...tp takpe masih sabar menunggu sbb dah biasa dah dgn situasi mcm ni.lalas dia amik jugak t-shirt yg aku pilih cuma yg aku pilih wrna gray tu takde size XXL tp tukar amik wrna hijau..tak bnyak songeh terus p byr.

Sibuk memilih..mana yg berkenan...

Dah smpai umah baru ingat nak snap..Size XXL

Tujuan lain nak g sogo tu sbb nak cr present utk baby cu yg akan lahir minsyallah end of this month..wahhh klu lahir 31 ogos pon syok gak okeh..tetiba takde kena mngena pon.so naik la kat tgkat 4 tmpat jual brg2 baby.mmg plan nak beli kan baby dia set tilam kebetulan katanya tilam baby lom ada.lagi la senang aku nak cari kan.masa tgk2 kat baby area tu teruja sngat tgk brg2 baby sume comel2 geram lak aku tgk.lagi la rasa tak sabar tu membuak2 nak beli..takpe skrg shopping brg mummy & daddy dulu yer..baby punya turn lepas raya.sbb anak cu ni boy pilih la wrna biru kan tkkan la aku nak amik wrna pink lak..tilam dia sngat empuk pastu takleh nak lipat dua plak tu kena la jinjing besar2 gedabak tu jgak.tp aku tmbah la 1 item lagi topi,sarung tgn & sarung kaki aku amik tu sbb comel...pon wrna biru gak. thn depan turn baby dlm perut ni plak yer opah cu....hihi

Tgh lepaking

Jam dah kol 6 smntara nak tggu masuk wktu buka lepak jap kat bilik khas tmpat parents nak tukar lampin anak ke,tmpat bdk2 main pon blh..ape tah nama bilik tu..tak ingat.sian kat suami la penat.6.30 baru kuar lalu kat bhgn maternity dress tgk2 je la beli tak sbb tak kena dgn selera aku.pastu rasa nak beli sandal baru turun bwh tmpat kasut pon sama tgk2 je sbb sume mcm tak best jer.skrg ni klu nak beli kasut kena tgk pd keselesaan,sedap dipakai,tak tggi,& yg plg penting tapak dia tak licin...dah ada yg berkenan tp tapak dia ada tggi sikit suami plak tak kasik beli...so terus lupakan niat murni nak beli kasut baru..

Jam pon dah dekat 6.45 decide nak buka puasa kat Secret Receipe yg kat luar sogo tu sbb aku nak mkn banana split...hehe..amik port tepi sekali yg mengadap ke jln besar.leh tgk mcm2 gelagat org lalu lalang..aku order spaghetti meatball,ice blanded mocha espresso,hot watter & banana split as a dessert.dari hr tu lagi tingin nk mkn banana split tp asek tak berkesempatan jer..tp alhamdulillah finally dpt gak..nyum2..utk suami plak beef lasagne plus fruity yogurt strawberry..strawberry salah satu favvy dia jugak..aku tak minat.oohh baru tau utk buka puasa ni diorg bagi kurma 2 bungkus plus 2 air sirap free.tapi konsep bln puasa ni dia sblm nak buka mesti kena byr dulu..aaknya dia takut org cabut kot yerla nnti diorg dah buat pastu cust blah kan..rugi jer..nak dekat berbuka baru la food smpai..smntara tggu food tu main gelak2 main snap2 gmbar..mmg takde keje..suami pon kira sporting plak smlm..pas mkn dok kat SR tu smpai kol 8.15 sbb aku ni bila perut dah full payah sngat nak bangun...rasa berat smcam jer.mmg tak lalu nak jalan.take time la nak kasik makanan tu hadam kejap.bila dah ok dah takde g mana2 lagi dah terus balik umah.balik kejap rehat sbb husband kata tgh mlm sikit nak ajak g downtown plak..saje jln cuci mata..

takde keje smntara tggu azan maghrib

food for berbuka puasa...

so ape lagi masuk keta sngat lega sbb dpt sandar pastu plus dpt aircond lagi..mmg nyaman la.kat luar plak hujan renyai2...Sampai penara hujan agak kasar sikit naik umah kemas ape2 yg patut, terus baring2 kejap..husband plak terus pengsan..aku tak selesa la blik bdn letih nak tido pon tak best bangun mandi2 sume bila rasa dah fresh terus masuk tido...tp takleh nak tido sngat sbb baby dlm ni klu time dia berdenyut tu mmg terkejut2 r...baru nak lelap dah terkejut lagi..dia bkn kicking tapi mcm rasa heartbeat dia je..tapi tak tau la ape benda..nak kata jantung denyutan cuma sesekali jer terasa bila gosok2 terus senyap..pastu kdg2 ada rasa mcm kena pulas2 jer dlm perut ni..hmm baby..baby...pusing2 mmg terus takleh lena dah plus tetiba perut buat hal nak mintak isi makanan..nak tggu sahur mmg tak tertunggu dah la.kejutkan suami dulu ajak turun mkn masa tu dah kol 1 lbh kot.hbs mkn kol 2 mcm tu masuk bilik terus pengsan tak sedar ape smpai la ke pagi..sahur pon tak...huhuhu..downtown pon tak jadik pg sbb kat luar masih hujan tak lebat tp klu radah mmg basah la..plus dgn petir & guruh sekali..tido lagi best..

Tu jer la citer pasal smlm..ni pon ada nak repeat lagi utk shopping kali kedua..masa nak amik baju melayu siap arround 6 sept..time tu la nak cr yg mama,ayah,MIL & FIL punya.baju utk majlis bertunang adik ipar aku pon kena carik jugak tu.tema dia hijau + pink...pastu nak borong kuih2 raya sikit bwk balik kpg..maklum la kpg skrg dah jadi 2..harus la borong lebih..smlm masa yg paling berharga bersama suami tercinta.mungkin org lain selalu dpt rasa moment mcm tu tapi aku tak..sbb tu masa yg ada kami gunakan dgn sebaik mungkin...

3 comments:

- dieyana - said...

amboi nani, soping sakan eh...fuh, banana split, i like!!!

- dieyana - said...

amboi nani, soping sakan eh...fuh, banana split, i like!!!

Nanie-Izailani said...

tu baru shopping sikit..husband kata before blk kpg ada lagi nak beli brg..hehe..

Graphics