May 27, 2010

Symptom

Salam to readers,

Skrg ni aku nak citer plak simptom2 yg aku alami since aku peknen ni..ekceli baru ni takde la ape sngat yg series nyer.cuma biasa2 je la tak tau la akan dtg plak cmner kan.


1.Terasa sakit kat sekeliling breast dan bwh perut:
-ala lbh kurang mcm skit nak period tu..sbb tu aku kata aku mlas nak chek sbb aku pikir tu mgkin tnda2 aku nk dtg period kan.biasanya sakit tu seminggu je pastu priod dah kuar tp kali ni tak,sakit berpanjangan jer...tunggu punya tggu priod tak dtg jugak..pastu klu bergerak sikit je mula terasa sakit tu lg2 bila nak naik turun tgga..tp since aku amik vitamin & folic asid tu sakit tu dah mkn kurang cuma kdg2 je dia dtg.


2. Cepat penat:
-Klu berjalan lbih sikit mula la bdn terasa penat dan asek nak tido jer..kdg2 nafas pon tercungap2 mcm org kena lelah tu..hr tu g jln2 kat JJ blk umah terus lembik..selalunya aku ni klu bab berjalan mmg no 1 susah la nk blk umah awal..tp hr tu mmg surrender...blk keje pon smpai2 umah jer terus tido..


3.Mengidam:
-So far takde la mengidam yg bukan2..ape yg aku teringin nak mkn sume benda yg senang nak cr.setakat ni ape yg aku teringin nk mkn sume dah dpt..ekceli bkn nak mkn sngat pon..bila dpt rasa sikit pon jd lah..pastu aku tkkan sentuh dah mknan tu..bila teringat blk mula rasa mcm nak muntah..


4.Cepat lapar:
-Masa awal2 minggu dulu aku mmg kuat mkn..br mkn nasik..pastu nk mkn nasik lagi..senang citer mesti kena ada benda yg nak dikunyah.pas mkn tido..tu je la keje aku..tp skrg ni bab2 mkn dah kurang sikit..bila mkn nasik jer sure tak hbs punya..bila terbayang2 nasi terus tekak rasa kembang semacam..klu tk amik nasi pon aku mkn benda2 lain atleast takde la perut kosong kan.kdg2 pas hbs mkn terus muntah blk..hbs kuar sume blk benda yg aku mkn.


5.Air Kosong
-Aku skrg ni mmg perbanyakkan minum air kosong..klu dulu jgn harap la air kosong sebelah mata pon aku tak pndang..yg sejuk2 pon kdg2 minum jugak tp pastu aku balas blk dgn air kosong.


6.Makeup:
-Baru aku perasan aku skrg dah tak suka pkai lipstick...tp makeup2 yg asas yg lain aku pkai lg la.cuma lipstick je tak suka pkai..tu bibir cam pucat jer.


7.Loya:
-Ni kadang2 jer terjadi..contoh nyer dlm lrt kan berdiri lama pastu dgn ramai org lg kan..tu aku selalu sntdby asam dlm beg..klu tekak rasa tak selesa terus mkn asam tu.setakat ni morning sickness tak terjadi lagi la..harap2 biar la takde.


8.Lenguh:
-Kaki aku ni klu berdiri jer mesti lenguh.duk dlm keta pon lenguh...tu kat umah aku selalu baring tp kaki kena letak kat tmpat tggi sikit..pastu tulang blkg pon terasa jugak sengal2 dia..tu aku ni klu duduk mesti nak kena bersandar..

9.Emotional:

-Yup since peknen ni emosi aku bnyak terganggu pntang silap sikit mula la aku nak sentap.tp seb bek husband seorang yg memahami..

10.Memilih Makanan:

-skrg bab2 mkn mmg aku memilih..dulu bg je la segala ape sume aku bedal.tp skrg mkanan yg berlemak,bersantan sume dah tak pandang...cuma yg jd menu feveret aku adalah nasi,kicap & ikan bilis goreng jer..sayur2 yg bergoreng pon sikit je aku jamah pastu dah tak lalu dah..mknan feveret aku sume dah jd tak feveret...huhu...

Hmmm rasanya tu je la kot tanda2 awal yg ada pada aku..utk first trimester ni kena la berhati2 sikit..takleh nak aktif2 sngat,kasut pon dah tukar pkai sandal jer,kain bj kurung pon dah tak muat klu pkai takleh nak cangkuk hehehe..so nmpaknya kena la melabur beli bj utk maternity kan..seb bek aku cpt check preknen ni klu tak,tak tau ape akan jd dgn baby aku..aku ni kan lasak..mana reti nak berjalan lembut2..


So skrg ni bab mkn masih pantang lagi..benda yg dikategorikan sbg "sejuk" dan "tajam" aku takleh nk mkn lg.contoh mcm air tebu,air kelapa,nenas,durian,minuman yg ada bnyak caffien & minuman bergas.skrg ni aku dah start minum susu utk ibu mengandung...susu Enfamama perisa coklat just take 2 times daily pg & mlm...


Ada hikmah aku kena demam chiken pox hr tu..lepas recover terus lekat plak..alhamdulillah allah dah gantikan derita sakit aku hr tu dgn hadiah yg plg bermakna buat kami sekeluarga.kena percaya ada hikmah disebalik setiap yg terjadi tu....amin.....

*Sume yg aku story kat atas tu bkan lah niat nak merungut ke ape..cuma sekadar nak berkongsi pengalaman dgn anda sume..skrg ni kena redha dgn dugaan yg Allah bagi..dan semoga baby dlm kandungan ni sihat dan sempurna..amin...

2 comments:

- dieyana - said...

nani..yang nombor dua tu lah k.diana tafsirkan ia sebagai "kenalin"...ehhehe

Nanie-Izailani said...

oo...mcm tu ke...heheh mana la nani tau..skrg br faham dah.

Graphics